⚡️ TERMÍNY KURZŮ JSME NUCENI PROZATÍM ODLOŽIT:  Náhradní termíny vypíšeme brzy - více o kurzech

GAPS dieta a low carb? Můj deník z I. fáze úvodní diety

Ti pozornější z vás si nemohli u mě na Instagramu nevšimnout, že poslední týden vařím a jím prakticky jenom vývary. Po více než roce odkládání a čekání na ten správný moment jsem konečně začal s GAPS dietou.

GAPS dieta (z anglického GUT AND PSYCHOLOGY SYNDROME) je terapeutická dieta a nejedná se tedy o životní styl. Dieta je rozdělena do dvou částí – do úvodní a plné diety. Úvodní dieta, s kterou jsem začal v pondělí 6. dubna 2020, trvá v rozmezí 6 týdnů až 2 měsíců (orientačně). Vše záleží na tom, jak budete jednotlivé potraviny tolerovat, jak se budete cítit a jakou budete mít stolici. Nevyplatí se nic uspěchat a v každé fázi zůstat tak dlouho, jak je to jen třeba, protože v opačném případě, kdy byste měli v následující fázi problémy, byste se stejně museli vracet o fázi zpět.

Hlavním mottem GAPS diety je fráze: “Střevo je náš druhý mozek.” Úlohou GAPS diety je zacelit střevo a napravit střevní mikrobiom. Bakterie, které máme ve střevě, totiž přímo i nepřímo ovlivňují naši psychiku a celkový zdravotní stav. O důležitosti zdravého střeva a mikrobiomu a jeho následného vlivu na celkové zdraví člověka jsem psal a mluvil několikrát. GAPS je vhodná k léčbě celé řady nemocí včetně Crohnovy choroby, k léčbě psychických problémů, potravinových alergií a intolerancí, astmatu, průjmu, zácpy,  kožních problémů, trávicích problémů… Já jsem se pro ni rozhodl primárně kvůli kožním problémům.

Low carb mně naprosto vyhovuje, ale nevyřešilo pro mě vše tak, jak bych si představoval. Ona je GAPS dieta v zásadě dost podobná low carb stravování, ale je v ní daleko více restrikcí a tím pádem je opravdu náročná a do jisté míry omezující. Tomu jsem na začátku ale nevěřil a říkal jsem si, že to bude brnkačka, když jsem už skoro 3 roky na low carb. No, ne tak úplně a ne jedno překvapení na mě čekalo.

No a co tedy budu na úvodní GAPS dietě jíst? Vývar. Potom zase vývar. A když mně přestane chutnat vývar, dám si zase vývar. Před GAPS dietou jsem si pořídil pomalý hrnec (nedokážu si to bez něj představit), a tak jsem měl čerstvý masový vývar stále k dispozici. Z něj jsem si následně připravoval polévky s doporučenou zeleninou a přidával do nich maso z vývaru. Následně zařazuji i další potraviny a sleduji reakce. Na základě nich pak mohu postupovat do dalších fází a do plné GAPS diety.

I. FÁZE (trvá cca 1 týden)

Vařím si již zmiňované vývary z masa a kostí, z kterých si následně připravuji polévku se zeleninou (u mě to byla mrkev, celer, cuketa, brokolice a česnek) a přidávám maso z vývaru. Piju bylinkové čaje z máty, kopřivy a zázvoru. Zařazuji fermentované potraviny po lžičkách.

PONDĚLÍ 6. dubna 2020

Připravil jsem si slabý vývar z králíka. Během celého dne jsem měl šílený hlad a jím co hodinu a půl. Do polévky jsem si dal králičí maso a mrkev. Odpoledne mně začíná migréna a necítím se vůbec dobře (nastává tzv. die-off, který je typický tím, že tělo je zaplaveno velkým množstvím umírajích patogenů a nedokáže se dále bránit). Za celý den jsem snědl 5 litrů vývaru a vypil hodně filtrované vody i mátového čaje. Co půl hodinu jsem chodil čůrat. Večer padám únavou do postele a modlím se, aby další dny byly lepší.

ÚTERÝ 7. dubna 2020

Vývar jsem si uvařil podstatně silnější, přidal jsem do něj mnohem více mrkve, celeru i masa. I přesto mám odpoledne hlad, a tak jsem si do něj zkusil přidat ještě škvarky a lžíci sádla. Konečně se cítím nasycený. Za celý den jsem jedl 5krát. Piju bylinkové čaje a filtrovanou vodu. Tento den jsem pochopil, že polévka na GAPS vypadá tak, že si do talíře dám hodně vařené zeleniny, masa a následně to zaleju vývarem. Je to vlastně zelenina a maso podlité „trochou“ vývaru s tukem.

STŘEDA 8. dubna 2020

Ráno jdu poprvé na GAPS na záchod. Mám průjem (pokračující die-off). Pardon za detaily, ale stolici je třeba sledovat, protože je to jeden z hlavních ukazatelů postupu do další fáze úvodní GAPS diety. Byl jsem zaskočen, protože jsem vůbec nepočítal s nějakými komplikacemi, když jsem takovou dobu na low carb, a tudíž jsem si myslel, že mám střevo v pořádku a jednotlivými fázemi budu procházet rychle a bez problémů. Bohužel. Při průjmu je doporučovaný jogurt a kefír, takže jsem si šel koupit ovčí jogurt a BIO kefír. S poledním vývarem jsem si dal lžičku jogurtu a malý lok kefíru. Zařadil jsem také zelný kvas – dal jsem si jeden lok s každým jídlem. Za celý den jsem jedl celkem 4krát a konečně nemám takový hlad. Večer mě začínají bolet lýtka, tak jsem si před spaním dal čistou formu hořčíku – magnesium bisglycinate, abych byl vůbec schopný usnout.

ČTVRTEK 9. dubna 2020

Koukám do zrcadla a hrůza. Rapidně se mně zhoršila pleť (opět die-off efekt). Vývar už nechci ani vidět. Ráno jdu na záchod a stále mám řidší stolici. Cítím se ale už podstatně lépe a za celý den jsem jedl už jen třikrát. Do polévky zařazuji celer a brokolici. Ke každému jídlu si dávám větší lžičku ovčího jogurtu a maximálně dva loky zelného kvasu a kefíru. Cítím se už opravdu dobře a mám dostatek energie.

PÁTEK 10. dubna 2020

Ráno se budím plný enegie, i přesto že k ránu jsem už moc nespal. Na záchodě je už vše ok. Chystám si vývar do velké sklenice. Zkouším i další druh masa – hovězí. Dále používám i kuřecí a králičí. Poprvé zařazuji vnitřnosti, které mně nechutnají a snažím se jim přijít na chuť. S játry mám stále problém. Celý den jsem strávil mimo domov, nachodil jsem 22 000 kroků a cítím se výborně. Jedl jsem třikrát – ráno, odpoledne a menší porci vývaru i večer. K večeru jsem se cítil ale nafouknutý. Kolem 22. hodiny padám do postele únavou.

SOBOTA 11. dubna 2020

Pokračuji ve vývarové krasojízdě. Na záchodě vše bez problému. Přidávám více fermentovaných potravin – kefíru, ovčiho jogurtu a zelného kvasu. Jedl jsem celkem dvakrát – dopoledne velkou porci vývaru s mrkví, celerem, cuketou, česnekem, sádlem, hovězím a kuřecím masem. Odpoledne na mě přichází zvláštní stav, který nedokážu přesně popsat. Nikdy jsem se s ničím takovým nesetkal. Možná bych to popsal až jako úzkost. Odpoledne cítím už hlad, ale kvůli špatné náladě a nedobrému psychickému rozpoložení nejím a zůstávám pouze u mátového čaje s kopřivou a citronem. Večer si přece jen dávám trochu vývaru a jdu spát. Kromě špatné nálady jsem během dne nezaznamenal žádný problém.

NEDĚLE 12. dubna 2020

To je dneska. Ráno jsem se vzbudil o půl šesté a nemohl jsem už usnout. Z postele vstávám s bolestí hlavy a hladem. Dávám si tedy hned vývar se zeleninou, sádlem a hovězím. Následně si dávám všechny již zmíněné fermentované potraviny ve větším množství (čtěte místo 1 lžičky tři až čtyři). Během dopoledne mě hlava přestává bolet. Při pohledu do zrcadla to už vypadá lépe. Pleť se začíná lepšit. Zítra tedy plánuji přejít do II. fáze úvodní GAPS diety, kde se zařazují žloutky, pak i bílky a další potraviny. Sám jsem zvědavý, jak na to moje tělo zareaguje.

Celou moji cestu můžete sledovat na mém Instagramu, kde mě najdete jako @jsemlowcarb.cz, ale i na Facebooku. Pokud se vám článek bude líbit, vypíšu vám i následující týdny z mého GAPS deníku.

Mějte se krásně v této nelehké době!

Zdroj:

GAPS terapeutický protokol – https://www.janadellplotnarkova.cz/produkt/gaps-terapeuticky-protokol/

Jana Dell Plotnárková – https://www.janadellplotnarkova.cz

LOW CARB KURZY PO CELÉ ČR!

Přijďte na jeden z našich kurzů, kde vás naučíme, jak správně jíst low carb, ale podíváme se i na témata jako je pohyb, stres, spánek, otužování a další, která ke zdravému životnímu stylu patří. Kurzy jsou vhodné jak pro naprosté začátečníky, tak i pro pokročilé.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Ochrana soukromí